Yhteishaun lähestyessä aiheeni on ajankohtainen ja itse olisin kaivannut enemmän tietoa pääsykokeista silloin, kun olin hakemassa konservatoriolle. Kuten vanhemmissa postauksissani olen maininnut, olen käynyt Kymen konservatorion Kotkassa, mutta kävin myös Helsingin pop/jazz-konservatorion pääsykokeissa samana vuonna. Kävin pääsykokeissa 2018, joten paljon on voinut muuttua molempien koulujen hakujen suhteen, mutta uskon, että perusperiaatteet ovat pysyneet samana.
Lähetin molempiin kouluihin saman ennakkotehtävänauhan, jonka olin äänittänyt ilman säestystä, sillä silloin vaatimuksena ei ollut säestyksen tai taustanauhan päälle laulaminen. Lauloin blues/jazz-kappaleen ”Why Don’t You Do Right?” ja olin harjoitellut kappaleeseen sekä melodian muuntelua että rytmistä variaatiota, jonka uskon olevan syynä siihen, että pääsin molempien koulujen pääsykokeisiin.
Helsingin pop/jazz-konservatorion pääsykokeisiin piti valita kahden pakollisen kappaleen väliltä ja pakollisen valinnan lisäksi sai valita omavalintaisen kappaleen. Esitin pääsykokeissa pakollisena ”Two Sleepy People” ja omavalintaisena esitin säveltämäni kappaleen, joista molemmista toimitin nuotit opettajalle, joka säesti minua pianolla. Pop/jazz-konservatorion pääsykokeissa oli myös stemmalaulutehtävä primavistaosiossa, sekä normaalia rytmin- ja melodianlukua ja kirjallinen teoriakoe. Lisänä oli niin sanottu ”hissipuhe”, jossa piti markkinoida itseään ja kertoa miksi juuri sinut pitäisi valita kyseiseen kouluun. Helsingin pääsykokeissa minua jännitti enemmän kuin koskaan ja hissipuheen aikana aloin itkemään, sillä jännitykseni laukesi ja paineet kouluun pääsemisestä ottivat vallan.
Kymen konservatorion pääsykokeet olivat paljon leppoisammat ja minulle jäi pääsykokeista todella positiivinen vaikutelma. Pääsykoepäivä alkoi yhteisellä kirjallisella teoriaosuudella, jonka jälkeen oli omat henkilökohtaiset ajat. Henkilökohtaisissa osioissa laulunopettaja hyräili melodian pätkän sekä lyhyen rytmipätkän, jotka piti toistaa. Seuraavana vuorossa oli varsinainen esiintyminen. Kymen konservatoriolle oli pitänyt valita kaksi kappaletta listasta ja olin valinnut omiksi kappaleikseni ”(You Make Me Feel Like) A Natural Woman” sekä The Beatlesin ”We Can Work It Out”. Molempiin kappaleisiin olin lisäillyt hieman omaa melodian muuntelua, jotta kappaleet kuulostaisivat enemmän minun tyylisiltäni. Kappaleita oli säestämässä koulun opiskelijat, joka oli mielestäni todella mukavaa ja se loi rennon tunnelman pääsykokeisiin.
Yleisesti tahdon antaa muutamia vinkkejä konservatorioihin hakeville, sillä uskon, että nämä asiat pätevät jokaisen konservatorion pääsykokeissa.
Ensimmäisenä tahdon painottaa kappaleiden opettelua. Entinen laulunopettajani antoi hyvän neuvon: ”opettele kappaleet kuin olisit itse säveltänyt ne”. Musiikkialan kouluihin hakee paljon hyviä laulajia ja muiden hakijoiden aliarvioiminen on pahinta mitä voit itsellesi tehdä. Opettele kappaleet siis niin, että osaisit ne vaikka unissasi.
Valitse biisit niin, että jaksat harjoitella niitä kyllästymiseen asti. Muistan laulaneeni kappaleita taustanauhojen päälle joka ilta töiden jälkeen uudestaan ja uudestaan, jotta osaisin ne varmasti myös pääsykokeissa.
Valitse sellaiset laulut, jotka tuovat esiin vahvuuksiasi laulajana. Vaikka ottaisit pääsykokeisiin todella haastavan kappaleen, jossa on vaikea melodia, niin se ei välttämättä kerro tarpeeksi sinusta laulajana. Valitse ennemmin kappaleet sen mukaan, missä koet sinun vahvuutesi olevan. Jos olet hyvä laulamaan kovaa ja korkealta, niin valitse sellainen kappale, jossa liikutaan korkeilla äänillä. Jos vahvuutesi on jazz-musiikissa, valitse esimerkiksi sellainen jazz-standardi, johon voit esittää halutessasi scat-soolon tai johon olet luonut mielenkiintoista melodian ja rytmin muuntelua.
Muista panostaa myös ulkoiseen olemukseesi. Pukeudu niin, kuin olisit menossa keikalle. Monet opettajat ovat myöntäneet katsovansa hakijoiden pukeutumista pääsykokeissa, joten mitä selkeämmin erotut muista hakijoista tyylillisesti niin sen parempi.
Älä esitä mitään muuta kuin oikeasti olet; sinulle tarkoitettu koulu kyllä näkee sinussa sen, mitä muut eivät. Tarkoitan tällä sitä, että useasti yritämme valita biisit sen mukaan mitä oletamme lautakunnan haluavan kuulla tai piilottelemme jotain luonteenpiirteitämme pääsykokeissa, jotka tekevät meistä meidät. Älä tee niin! Ole rohkeasti oma itsesi ja jos joku koulu ei hae sellaista tyyppiä kuin sinä, niin varmasti löytyy toinen koulu, joka tahtoo sinut juuri sellaisena kuin olet!
Muista ottaa rennosti pääsykokeissa. Itse en osannut tehdä sitä Helsingin pääsykokeissa, mutta voin sanoa, että pääsykokeet eivät ole niin vakavia tilanteita, kuin niistä useasti ajattelee. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Saatat unohtaa sanat tai alkaa itkemään, kuten minä, mutta se ei ole maailmanloppu. Uskon, että lautakunta on nähnyt jos jonkinlaista pääsykokeissa eikä juuri mikään tule heille uutena tai yllätyksenä.
Ota selvää koulusta mihin olet hakemassa ja varaudu kertomaan vahvuuksistasi. Useasti me laulajat olemme hyviä kertomaan heikkouksistamme, mutta on tärkeää myös tiedostaa omat vahvuudet ja asiat joissa olemme hyviä – niitä koulut haluavat ennemmin kuulla. Osassa pääsykokeita kysytään myös oppilaitoksesta, johon olet hakemassa, joten voit erottua joukosta sillä, että olet ottanut selvää esimerkiksi koulun historiasta ja käytännöistä.
Älä oleta koulujen hakevan täydellisyyttä. Jos olisimme kaikki täydellisiä laulajia jo kouluun hakiessa, miksi menisimme edes opiskelemaan? Vaikka painotan sitä, että kappaleet pitää osata vaikka unissaan, niin se ei tarkoita sitä, että meidän pitäisi olla täydellisiä laulajia heti. Kerron salaisuuden – meistä ei koskaan tule valmiita. Älä siis stressaa virheistä vaan muista, että pääsykokeissa katsotaan kokonaisuutta.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli edes jotain apua ja vastaan mielelläni lisäkysymyksiin täällä tai Instagramin puolella!
-Lauluope Nella
Some people think music education is a privilege, but I think it’s essential to being human.